اخبار

خبرخوان خبر های فارسی

اخبار

خبرخوان خبر های فارسی

اخبار,اخبار جدید,اخبار اقتصادی,مطالب جدید,خبرخوان


۴۷ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

از دیروز 29 تیر ماه 1395 سرعت سایت های رزبلاگ به شدت افت کرده که امید میره به زودی درست بشه

چون سایت های بزرگ بسیار زیادی در رزبلاگ هستند که بخاطر این افت سرعت خیلی به ضررشون تموم میشه



۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۵ ، ۱۷:۰۶
naser nasery
رابطه چندش آور زن شوهر دار با مرد متاهل+عکس

رکنا: زن و مردی از فرقه «آمیش» در اوهایو با داشتن همسر و چند فرزند با هم رابطه پنهانی برقرار کردند و برای اینکه همسر مرد خیانتکار را از میان بردارند او را با اجرای توطئه‌ای به قتل رساندند.

زن خیانتکار به نام «باربر» مادر سه فرزند بود و «ویور» مرد خیانتکار نیز پدر پنج فرزند.این دو برای کشتن همسر «ویور» ابتدا تصمیم گرفتند مقداری سم در کیک خانگی بریزند و با خوراندن این کیک زهرآلود قربانی را از بین ببرند.به گزارش پلیس، زن و مرد خیانتکار برای انجام چنین تصمیمی 840 بار برای خرید مقداری سم در فضای اینترنتی جست‌وجو کردند اما موفق به یافتن چنین سمی نشدند و تصمیم دیگری گرفتند.شوهر خیانتکار یک روز به بهانه ماهیگیری از منزل بیرون رفت تا شرایط را برای زن همدستش «باربر» فراهم کند. در آن روز «باربر» اسلحه شوهرش را برداشت و با ورود به خانه مرد خیانتکار، همسر او را با شلیک گلوله‌ای کشت.در این هفته محاکمه این زن و مرد به جرم توطئه قتل در دادگاه جنایی اوهایو انجام شد و قاضی دادگاه زن را به 23 سال و مرد را به 15 سال زندان محکوم کرد.در این دادگاه هر دو به صراحت به قتل اعتراف کردند در حالی که احساس پشیمانی در چهره‌شان دیده نمی‌شد. پیروان آیین آمیش در امریکا، در جامعه‌ای جداگانه زندگی می‌کنند. آنها از مظاهر جامعه صنعتی بهره نمی‌برند و به جای خودرو از گاری و درشکه استفاده می‌کنند و در جامعه بسته‌شان از روشنایی، برق و تلفن و سایر وسایل رفاهی امروزی خبری نیست و هرگز به پزشک مراجعه نمی‌کنن

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۵ ، ۱۲:۳۸
naser nasery

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری دانشجو، حسن روحانی در مناظره تلویزیونی پیش از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: «در بحث عدالت باید به مساله رانت و فساد اشاره شود... در عدالت اجتماعی حمایت از محرومین باید در اولویت باشد، کسانی که حقوق ثابت دارند کارمندان، کارگران مورد توجه قرار گیرند و زنان بیکار نیز نیازمند توجه هستند. در بین زنان افراد 20 تا 29 سال در زمره بیکاران هستند. ما باید عدالت را در تمام امکانات کشور مشاهده کنیم و یکی از راه‌های آن این است که همه احساس کنند به صورت برابر می‌توانند از امکانات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی که در کشور وجود دارد، استفاده کنند.» 

 

در آغاز ماجرای افشای فیش‌های نجومی در روزنامه‌های زنجیره‌ای و رسانه‌های اصلاح‌طلب موجی برخاست مبنی بر اینکه این اقدام را نوعی سیاسی‌کاری جلوه دهند. اما با گذشت زمان و انتشار فیش‌های بیشتر دیگر راه بر هر نوع توجیهی بسته شد. چرا که این فیش‌ها گویای نکاتی مهم بود از جمله اینکه عده‌ای از منافذی که در قانون هست سوءاستفاده کرده و در شرایطی که کشور دچار مشکلات اقتصادی است و حتی در مواردی با کمبود بودجه مواجه است برای بیت‌المال کیسه‌ها دوخته‌اند.

 

این موضوع وقتی دردناکتر می‌شود که می‌بینیم مثلا در افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی همواره با مشکل کمبود بودجه مواجه بوده‌ایم. با این اوصاف چگونه می‌توان حقوق‌های نجومی برخی از مدیران را توجیه کرد؟! 

 

در این رابطه نگاهی گذرا به دریافتی‌های بخشی از مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی واقعیت‌های بسیاری را روشن می‌کند. سازمانی که در طی چند سال گذشته مورد بحث و بررسی بسیاری قرار گرفته است و حاشیه‌هایی نیز در مورد پرداخت‌های نجومی داشته است. ماه گذشته سید تقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه آیا کف دریافتی مستمری‌بگیران حدود ۷۰۰ هزار تومان است و سقف دریافتی آنها تا هفت برابر این مبلغ است، اظهار کرد: «کف و سقف دریافت مستمری‌بگیران براساس ماده ۴۱ قانون تامین اجتماعی همین‌گونه است؛ اما ما در حال حاضر اعلام می‌کنیم که حداقلی‌بگیر با مبلغی که گفته شد در سازمان تامین اجتماعی نداریم و با مزایایی که برای حداقلی‌بگیران در نظر گرفته‌ایم سرجمع دریافتی آنها به ۹۰۰ هزار تومان می‌رسد.» یعنی بر مبنای آنچه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفته است در میان مستمری‌بگیران این سازمان دریافتی پایین‌تر از 900 هزار تومان نیست. این در حالی است که مطابق اسنادی که به دست کیهان رسیده است «چند ده هزار نفر» از مستمری‌بگیران این سازمان نه تنها دریافتی 900 هزار تومانی ندارند بلکه مبلغ دریافتی آنها کمی بیشتر از نصف آن چیزی است که به عنوان کف دریافتی اعلام شده است؛ یعنی رقمی به مراتب پایین‌تر از 700 هزار تومان.

 

فیش‌های ذره‌بینی!

 

تصویر فیشی که در این شماره کیهان منتشر شده است نمونه‌ای از همان چند ده هزار نفر از مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی است که دریافتی آنها از مبلغی که به عنوان کف دریافتی تعیین شده نیز به مراتب پایین‌تر است و از آنها به عنوان فیش‌های ذره‌بینی می‌توان نام برد! در این فیش مبلغ قابل پرداخت 4/435/440 ریال است که حدود 256 هزار تومان کمتر از حداقل تعیین شده برای مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی است. این در حالی که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی یک ماه پیش مدعی شده بود «حداقلی بگیر (با حقوق حدود ۷۰۰ هزار تومان براساس قانون) در سازمان تامین اجتماعی نداریم و در حال حاضر با مزایایی که به حداقلی‌بگیران می‌پردازیم سرجمع دریافتی آنها به ۹۰۰ هزار تومان در ماه رسیده است.»

 

به راستی با وجود این قبیل فیش‌ها «چشم نجومی‌ها روشن» که نه تنها برای بیت‌المال کیسه‌های آنچنانی دوخته‌اند بلکه معدودی از ایشان به توجیه این دریافت‌ها نیز پرداخته‌اند. اما در این میان و با وجود وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور محترم مبنی بر چرخیدن چرخ اقتصاد خانواده‌ها و عدالت اقتصادی برخوردی قاطع و بی مدارا با دریافت‌کنندگان و حمایت‌کنندگان از این شیوه غلط و خطا انتظار می‌رود. بهتر آن است که برای تحقق شعار «دانستن حق مردم است» و «شفافیت» دولت محترم بی‌آنکه در پی اقدامی موقتی برای رفع و رجوع این ماجرا باشد راه را برای همیشه بر سوءاستفاده کنندگان از بیت‌المال و حرامخواران ببندد و مردم را در جریان اقدامات خویش قرار دهد. عزل متخلفان و عدم به کارگیری آنها در مناصب دولتی و بازگرداندن مبالغ به غارت رفته از بیت‌المال کمترین حد از برخوردی قاطعانه با موضوع فیش‌های نجومی است چرا که رهبر انقلاب در سخنان پس از نماز عید فطر فرمودند: « دریافت‌های نامشروع باید برگردانده بشود، و اگر کسانی بی‌قانونی کرده‌اند مجازات بشوند، و اگر سوءاستفاده‌ا‌ی از قانون هم شده است بایستی اینها  را از این کارها برکنار بکنند؛ اینها کسانی نیستند که لیاقت این را داشته باشند که در این مراکز قرار بگیرند.» 

 

طرح مرکز پژوهش‌ها

 

در همین حال طرح ساماندهی حقوق و مزایای مقامات و مدیران عالی کشور از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تهیه و تدوین و در ماده نه این طرح تاکید شد: پرداخت‌کنندگان حقوق‌های خارج از ضوابط به حبس، رد مال و جزای نقدی محکوم خواهند شد . 

 

به گزارش فارس، در پی ماموریت علی لاریجانی به مرکز پژوهش‌های مجلس درخصوص تهیه گزارشی درباره فیش‌های حقوقی غیرمتعارف و بررسی راهکارهای جلوگیری از تکرار آن، این مرکز پس از تهیه و ارائه گزارشی با همکاری دیوان محاسبات کشور، سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون اصل 90 مجلس درباره فیش‌های غیرمتعارف که در نشست علنی سه‌شنبه (15 تیرماه ) مجلس، توسط کاظم جلالی قرائت شد، مبادرت به ارائه طرحی کرد.

 

در ماده 2 این طرح بعد از ذکر لیستی از مقامات مشمول در ماده یک و  بیان این که « قوای سه گانه، نهادها و دستگاه‌های مذکور در قانون اساسی و دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری و کلیه اشخاص حقوقی وابسته به آنها از جمله نهادها و دستگاه‌های ذیل ماده مشمول احکام این قانون می‌شوند» آمده است: مجموع ناخالص پرداختی ماهانه به مقامات سیاسی شامل رؤسای سه قوه، معاون اول رئیس‌جمهور و سایر معاونین وی، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی ، اعضاء شورای نگهبان، وزراء و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همطرازان مقامات مذکور معادل حداکثر حقوق و مزایای مستمر قابل پرداخت به کارکنان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری در ماده (76) این قانون می‌باشد.

 

در تبصره این ماده آمده است : مجموع ناخالص پرداختی ماهانه به استانداران و معاونین وزراء و همطرازان آن‌ها نباید از حداکثر دو برابر حقوق مقامات سیاسی تجاوز کند.

 

ماده 3 طرح فوق اذعان می کند : مجموع ناخالص پرداختی به مدیران عالی شاغل در دستگاه‌های موضوع ماده (1) این قانون نبایستی از حداکثر 2/5 برابر حقوق مقامات سیاسی تجاوز کند. تغییر هر نوع مبانی و مقررات حقوق و مزایای مشمول این تبصره و یا هر نوع پرداخت جدید نیازمند اخذ مجوز از شورای حقوق و دستمزد موضوع ماده (74) قانون مدیریت خدمات کشوری می‌باشد.

 

در ماده 5 طرح فوق همچنین آمده است: هر گونه پرداخت دیگر علاوه بر حقوق و مزایای موضوع مواد (1) و (2) به مقامات و مدیران عالی در ازای وظایف محوله اعم از مستمر یا غیر مستمر تحت هر عنوان نظیر مزایا، فوق‌العاده، کمک هزینه، وام قرض‌الحسنه، تسهیلات، کمک‌های نقدی و غیر نقدی منجمله سکه، هدایا، پاداش، وجوه رفاهی از هر منبع اعتباری از جمله اعتبارات خارج از شمول قانون محاسبات عمومی، درآمدهای اختصاصی، اعتبارات متفرقه، اعتبارات کمک‌های رفاهی، اعتبارات بودجه عمومی و منابع عمومی و در اختیار و همچنین اعتبارات موضوع ماده (217) قانون مالیات‌های مستقیم، تبصره «1» ماده (39) قانون مالیات بر ارزش افزوده و اعتبارات مربوط به ردیف‌های کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع است. 

 

در ادامه ماده فوق آمده است: دریافت وام، قرض‌الحسنه و تسهیلات توسط مقامات سیاسی و مدیران عالی بر اساس مقررات مورد عمل درباره سایر مردم امکان‌پذیر است.

 

در ماده 7 این طرح آمده است: دولت مکلف است ظرف چهار ماه نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا و پرداخت‌های موضوع این قانون اقدام نموده و امکان تجمیع کلیه پرداخت‌ها به رؤسا، مدیران، اعضاء و کارکنان دستگاه‌های مشمول این قانون را فراهم نماید، به نحوی که میزان ناخالص پرداختی به هر یک از افراد فوق مشخص بوده و امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی فراهم شود.

 

ماده 9 نیز تصریح می کند : مسئولیت اجرای این قانون به‌عهده روسای سه قوه، بالاترین مقام دستگاه اجرایی، معاونین و مدیران عالی و ذیحسابان دستگاه‌های ذی‌ربط می‌باشد. پرداخت هرگونه وجهی، خارج از ضوابط و میزان مقرر در این قانون جرم محسوب و مرتکبین علاوه بر رد وجوه پرداختی به جزای نقدی معادل دو تا چهار برابر وجوه مزبور و حبس درجه پنج محکوم می‌گردد. محکومین به موجب این ماده مشمول تعلیق، تعویق، آزادی مشروط و تخفیف مجازات نمی‌شوند. مرتکبین علاوه بر مجازات مقرر در این ماده حسب مورد بر اساس قوانین و مقررات مربوطه به مجازات اداری،‌ انضباطی و انتظامی متناسب محکوم می‌شوند.

 

در ماده 9 طرح تاکید شده است : دیوان محاسبات کشور مکلف است گزارش عملکرد سالانه این قانون را در خصوص تمامی دستگاه‌های اجرایی مشمول حداکثر تا پایان خرداد ماه سال بعد به مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.

 

ابتکار تهدید کرد ؛ فیش‌های سایر ارگان‌ها را منتشر می کنیم 

 

تنها چند روز پس آنکه مجید انصاری معاون رئیس‌جمهور‌، قوه قضائیه و مجلس را به صورت تلویحی به انتشار فیش‌های حقوقی‌ آن ها تهدید کرد، این بار نیز معاون دیگر رئیس‌جمهور سایر ارگانها را به انتشار فیش‌های حقوقی تهدید کرد.

 

معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در گفت‌وگو با تسنیم درباره فیش‌های نجومی برخی مدیران دولت یازدهم بدون اشاره به مصداق و سند مشخصی به صورت تلویحی تهدید کرد که اگر این موضوع تبدیل به جریان سیاسی شود، حقوق‌های دولت قبل و برخی از ارگان‌های دیگر هم در می‌آید.

 

پیشتر مجید انصاری معاون رئیس‌جمهور در جریان یک نشست خبری با تهدید تلویحی سایر قوا درباره انتشار فیش‌های حقوقی‌شان گفته بود که «دولت فیش‌های حقوقی سایر قوا را منتشر نکرده بنابراین سایر قوا هم باید به کمک دولت بیایند».

 

معاون رئیس‌ دولت یازدهم در پاسخ به این سؤال که چرا دولت پیش از افشای فیش‌ حقوق‌های نجومی، خود اقدام به برخورد با این مسئولان در بدنه دولت نکرد و هیچ اطلاع‌رسانی را در این باره به مردم نکرد، اظهار داشت: ما دستگاه ضابط و ناظر داریم و دستگاه نظارت نیز می‌گوید این موضوع در موارد معدودی اتفاق افتاده است؛ این اطلاعات هم در دستگاه‌های دیوان محاسبات و هم در بازرسی کل کشور وجود دارد و آنها در این مورد ورود کردند البته عددی مشخص از دریافت‌کنندگان این حقوق‌های نجومی نمی‌دانم. ابتکار خاطرنشان کرد: مهم این است که رئیس‌جمهور در این زمینه لاپوشانی نکردند ولی متاسفانه در دوره دیگری این اتفاقات افتاد!

 

در حالی که وزیر صنعت از مخالفت هیئت دولت با انتشار فیش‌های وزرا خبر داده بود ابتکار  با تکذیب این اظهارات مدعی شد: هیچ کس مقاومتی نکرده و تمام اینها خیلی شفاف است.

 

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا دولت فعلی برخی از مصوبات دولت قبل که قبول ندارد را ملغی کرد اما مصوبه حقوق‌های بالا را باقی گذاشت، گفت: دولت همه [مصوبات] را اصلاح کرد؛ هم‌اکنون نیز دولت مصوبات مختلف را اصلاح، پیگیری و دنبال می‌کند و این موضوع خیلی جدی است.

 

ابتکار به این سوال جواب نداد که اگر دولت یازدهم مصوبات گذشته را اصلاح کرده است چرا قوانین ادعایی مرتبط با گذشته در رابطه با حقوق‌های نجومی اصلاح نشده و تا سه سال مدیران دولتی این حقوق ها را دریافت کرده اند؟!

 

مدیران متخلف عزل و محاکمه شوند 

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه باید مدیران متخلف عزل و محاکمه شوند، گفت: مدیران دریافتی های نامتعارف را باید به بیت‌المال بازگردانند.

 

غلامعلی جعفرزاده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با تسنیم با تاکید بر لزوم برخورد قاطع با مدیران متخلف اظهار کرد: مدیران متخلف باید از سمت خود عزل و محاکمه شوند  چرا که دست‌اندازی به بیت‌المال داشته‌اند.

 

افشای فیش‌های حقوقی نامتعارف امری مثبت بود 

 

الهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضایی مجلس نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار داشت: افشای فیش‌های حقوقی و پرداختی‌های نامتعارف نشان‌دهنده این است که مسئولان نظارتی کوتاهی کرده‌اند و باید مانع این کار می‌شدند.

 

وی در عین حال خاطرنشان کرد: افشای این فیش‌ها اثر منفی ندارد، بلکه مثبت است و مسئولان متفق‌القول روی این قضیه نظر مثبت دارند و مقام معظم رهبری و ریاست جمهور نیز خواستار برخورد با متخلفان شده‌اند.

 

رئیس کمیسیون قضایی مجلس اظهار کرد: دستگاه‌های نظارتی در این خصوص باید فعال‌تر شوند و حساسیت بیشتری به خرج دهند تا دیگر شاهد حقوق و مزایای نامتعارف نباشیم.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۵ ، ۱۲:۳۵
naser nasery

به گزارش نامه نیوز، این کودتا از همان آغاز چنان التهابی ایجاد کرد که مسیرهای پرواز‌های عادی و تجاری را تحت ‌تأثیر قرار داد و مرزها بسته شدند؛ حتی خبر رسید مقام‌های دریانوردی ترکیه به‌دنبال کودتای نافرجام در این کشور، تنگه بسفر، یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌های ترانزیت نفت را ‌روی نفتکش‌ها بسته‌اند؛ این تنها بخشی از ماجرا بود. بازارهای جهانی در آخرین روز پیش از تعطیلات آخر هفته، واکنش‌های تندی نشان دادند، به‌طوری که طلای زرد و سیاه هر دو در واکنش به این اتفاقات، مسیر صعودی را در پیش گرفتند؛ اما لیر ترکیه به‌شدت ریخت و به پایین‌ترین قیمت خود در هشت سال اخیر رسید.

گشایش مرز بازرگان، براساس مالکیت کامیون‌ها
با اینکه تحت ‌تأثیر این کودتا و ناآرامی‌های پس از آن، مرزهای زمینی بسته شده‌ بودند، پس از مدتی مرزها باز شدند؛ اما با وجود این آن‌گونه که رضا کامی، رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه، در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید، مرزها تنها برای عبور و مرور کامیون‌ها با در‌نظرگرفتن مالکیت باز شده‌اند. به گفته کامی، با توجه به مالکیت کامیون‌ها، اجازه عبور از مرز داده شد. کامیون‌های ترکی که در ایران بودند اجازه یافتند به ترکیه بروند و کامیون‌ها با تابعیت ایرانی هم که در ترکیه بودند، به ایران بازگشتند.  او در گفت‌وگو با «شرق» تأکید کرد این ترددها نه براساس کالایی که از سوی کامیون‌ها حمل می‌شده بلکه براساس تابعیت بوده و برای کامیون‌های ترکیه به دلایل امنیتی و احتمال خروج کودتاچیان از ترکیه هنوز اجازه خروج از کشور صادر نشده است. کامی در قالب توصیه به فعالان اقتصادی، از آنها خواست توصیه دولتمردان در زمینه تجارت با ترکیه و عبور و مرور از مرز را جدی بگیرند؛ اما تأکید کرد به احتمال قوی، وضعیت مرزها به‌زودی به حالت عادی بازخواهد گشت.
ترانزیت بین ایران و ترکیه متوقف شد
با وجود اینکه رئیس کنفدراسیون صادرات در گفت‌وگو با ایسنا، گفته بود وقوع کودتا در ترکیه و تحولات این کشور در کوتاه‌مدت و میان‌مدت در صادرات ایران به ترکیه تأثیر منفی خواهد گذاشت؛ اما رضا کامی معتقد است این تأثیرات کوتاه‌مدت خواهد بود.  محمد لاهوتی به ایسنا گفته بود: اولین تأثیرهای این تحولات این بوده که مرزهای ما با ترکیه بسته شده است و صادرات کالاهای ایرانی که به‌صورت ترانزیت در خاک ترکیه برای ورود به بازارهای اروپایی تردد می‌کردند با مشکل روبه‌رو می‌شوند. از سوی دیگر جایگزین‌کردن کشورهای دیگر برای عبور کالا به‌صورت ترانزیت مستلزم وقت و هزینه است.  عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اگر شرایط به حالت عادی برنگردد، بی‌تردید در صادرات کالاهای ترانزیتی ما و در کالاهای صادراتی و وارداتی ترکیه که یکی از شریکان مهم منطقه‌ای ماست، تأثیر چشمگیری خواهد داشت.
اکنون فصل تجارت با ترکیه نیست
کامی دراین‌باره به «شرق» می‌گوید آغاز و پایان این کودتا فورس‌ماژور بود و همین موضوع سبب می‌شود بازخوردهایی منفی در بازارها رخ دهد؛ اما این تأثیر‌ها کوتاه‌مدت خواهد بود، زیرا اکنون روزهای تعطیل ترکیه است و باید در انتظار روز دوشنبه و گشایش بازارها بمانیم.  به گفته او، خوشبختانه اکنون فصل تجارت ایران نیست. صادرات بهاری تمام شده و در تابستان به آن صورت صادرات نداریم و بازرگانان خود را برای صادرات پاییزه آماده می‌کنند. درباره واردات هم رکود تجاری در منطقه به‌ویژه در ایران وجود دارد، در نتیجه تأثیر این اتفاق از نظر اقتصادی بر تجارت ایران، چندان چشمگیر نخواهد بود.
صادرات محصولات پتروشیمی ایران به ترکیه متوقف شد
همچنین صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران به ترکیه به‌دلیل بسته‌شدن مرزهای مشترک دو کشور به‌صورت موقت متوقف شده است. به گزارش مهر، در شرایط فعلی ترکیه یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان محصولات پتروشیمی و پلیمری به‌ویژه انواع گریدهای پلی‌اتیلن سبک و سنگین خطی، پروپیلن و پلی‌پروپیلن از صنایع پتروشیمی ایران به‌ویژه مجتمع‌های پتروشیمی شازند اراک، تبریز، بندر امام، جم و تعدادی از واحدهای پتروشیمی در ماهشهر و عسلویه است. با توجه به اینکه به‌دلیل کوتاهی مسافت، بخش عمده‌ای از محصولات پتروشیمیایی ایران از مرزهای زمینی و با کانتینر از مرزهای زمینی به ترکیه صادر می‌شود، به‌دلیل بسته‌شدن مرزهای ایران، فعلا صادرات این محصولات هم به ترکیه متوقف شده است.
نشست تجاری ایران و ترکیه به تعویق افتاد
در همین زمینه، سیدجلال ابراهیمی، دبیر کل اتاق مشترک ایران و ترکیه نیز قرار بود سه‌شنبه این هفته، در نشستی تجاری بین ایران و ترکیه با حضور وزیر جهاد کشاورزی در آنکارا شرکت کند که با وقوع بحران در آن کشور، این نشست به تعویق افتاد. به گفته او، این نشست قرار بود در زمینه حاصلخیزی خاک، فراورده‌های دریایی، شیلات و سایر مسائل کشاورزی به‌ویژه خشکبار و بسته‌بندی، مذاکراتی میان ایران و ترکیه انجام شود که به زمانی دیگر موکول خواهد شد.
تنگه «بسفر» به روی نفتکش‌ها بسته شد
مقام‌های دریانوردی ترکیه به‌دنبال کودتای نافرجام در این کشور، تنگه «بسفر» را که یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌های ترانزیت نفت است، به‌روی نفتکش‌ها بستند. به گزارش رویترز، شرکت کشتی‌رانی «جی‌ای‌سی» اعلام کرد دولت ترکیه به دلایل امنیتی و با هدف تأمین امنیت، این تنگه را بسته است. بسفر یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌های آبی حمل‌و‌نقل نفت است و بیش از سه‌درصد نفت جهانی که عمدتا از روسیه و دریای خزر حمل می‌شود، از این تنگه عبور می‌کند. براساس اعلام دولت آمریکا، سالانه حدود ٤٨ ‌هزار کشتی از این تنگه عبور می‌کنند و همین امر باعث شده است که تنگه بسفر یکی از گلوگاه‌های شلوغ حمل‌ونقل دریایی جهان باشد.
پروازهای یک‌طرفه ایران برای بازگرداندن مسافران ترکیه
در همین گیرو‌دار، با دردست‌گرفتن فرودگاه آتاتورک از سوی کودتاچیان و بازپس‌گیری این فرودگاه از سوی دولت اردوغان، ناامنی چنان گسترش یافته که تمامی پروازهای ترکیه لغو شدند و هواپیماهای تجاری بر فراز آسمان نیز تغییر جهت دادند. به گفته کامی، حتی اگر این پروازها مجوز فرود در ترکیه را داشتند، در این شرایط این کشور را برای فرود انتخاب نمی‌کردند. رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه معتقد است ماجرای فرودگاه ترکیه نشان داد دولت و مردم ترکیه در مواجهه با این اتفاقات از آمادگی بالایی برخوردار بودند، زیرا توانستند این حادثه را درسه، چهار ساعت حل‌وفصل کنند و فرودگاه را بازپس بگیرند. به‌هرحال، همین امر سبب شد تا تمامی پروازهای ایران به مقصد ترکیه لغو شوند و بنا بر تصمیمات سازمان هواپیمایی، مسافران جامانده در ترکیه نیز تعیین‌تکلیف شوند. به‌این‌ترتیب براساس اعلام این سازمان، مجوزی برای پرواز هواپیماهای بدون‌مسافر از تهران به مقصد کشور ترکیه صادر شده تا مسافران ایرانی باقی‌مانده در این کشور را در اسرع‌وقت به ایران بازگرداند. برهمین‌اساس رضا جعفرزاده، مدیر روابط‌عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، خبر از فرود اولین پرواز ورودی از ترکیه در تبریز داد و اعلام کرد فرودگاه‌های ایران برای پذیرش پروازهای ورودی از ترکیه آمادگی دارند.
رد شایعه صف مردم در عابربانک‌ها
کامی همچنین با رد واکنش‌های هیجانی مردم در برداشت پول از عابربانک‌ها، هجوم به سوپرمارکت‌ها و پمپ‌بنزین‌ها، این اخبار را شایعه خواند و گفت: کودتا برای مردم این کشور آن‌قدر شوک‌آمیز بوده که افکار مردم بر مبارزه و تقابل با نیروی نظامی متمرکز شود. به گفته او، کسی که امنیت ندارد و مشخص نیست پنج‌دقیقه دیگر چه اتفاقی برایش می‌افتد، چگونه می‌تواند به فکر این باشد که پولی در جیب داشته یا نداشته باشد. چنین اتفاقاتی ممکن است به‌صورت جزئی رخ داده باشد اما عمومیت ندارد.
١٠ دلار افزایش طلای زرد در یک‌ساعت
به گزارش رویترز، قیمت طلا در بازارهای جهانی پس از انتشار خبر کودتا در ترکیه، ١٠ دلار در یک‌‌ساعت افزایش یافت و به ١٣٣٧,٤٥ دلار در هر اونس رسید. درواقع با افزایش ارزش بازارهای بورس آسیا به بالاترین رقم در ٩ ماهه گذشته و بالارفتن ارزش دلار در برابر ین به بیشترین میزان در سه هفته گذشته و همچنین انتشار آمارهای اقتصادی بهتر از انتظار چین، قیمت طلا روز جمعه کاهش یافت و در آستانه ثبت نخستین هفته کاهشی از ماه می‌ قرار گرفت اما پس از انتشار خبر کودتا در ترکیه افزایش یافت.
صعود طلای سیاه
در کنار آن، بازار نفت نیز، تحت‌تأثیر این اتفاق قرار گرفت و با وقوع کودتای نافرجام در ترکیه در ادامه بی‌ثباتی در برخی کشورهای منطقه، قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت. به گزارش ایرنا، براساس گزارش پایگاه خبری اینوستینگ آمریکا (در ساعت ١٥:١٧ به وقت گرینویچ) قیمت هر بشکه نفت برنت با ٦١ سنت افزایش (معادل ١,٢٩ درصد) به ٤٧دلارو ٩٨ سنت رسید. قیمت هر بشکه نفت آمریکا نیز با ٦١ سنت رشد (معادل ١.٣٤ درصد) به بشکه‌ای ٤٦دلارو ٢٩ سنت افزایش یافت. اما جالب است که با وجود شکست کودتاگران و تسلط تدریجی دولت قانونی ترکیه بر اوضاع، این رخداد بر بازار جهانی نفت، تأثیر گسترده‌ای نداشت و نتوانست افت شدید قیمت نفت در روزهای اخیر را جبران کند.
سقوط ارزش لیر
به‌دنبال انتشار خبر کودتا در ترکیه، ارزش لیر ترکیه بیشترین کاهش در هشت‌سال اخیر را در برابر دلار آمریکا تجربه کرد. به گزارش بلومبرگ، به‌دنبال انتشار خبر کودتا در ترکیه، ارزش اوراق خزانه‌داری آمریکا بالا رفت و ارزش سهام در بورس آمریکا نیز کاهش یافت. بعد از تحولات نیمه‌شب شنبه در ترکیه، ارزش لیر ٤,٦ درصد در برابر دلار آمریکا کاهش یافت و به ٣.٠١٥٧ در برابر هر دلار رسید که بیشترین کاهش از سال ٢٠٠٨ تاکنون بود. در بازارهای آسیا ارزش ین ژاپن در برابر دلار آمریکا نیز تقویت شد و به ١٠٤.٨٨ در برابر هر دلار رسید. درحالی‌که شاخص‌های سهام آمریکا که معاملات آنها تنها اندکی تغییر داشت، پس از انتشار خبر کودتا در ترکیه، شاخص «استاندارد‌ اند پورز» شاهد ٥٠٠ واحد کاهش بود. همچنین رویترز اعلام کرد: به‌دنبال کودتای نافرجام در ترکیه، شاخص‌های بورس وال‌استریت آمریکا کاهش پیدا کرد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۵ ، ۱۲:۳۴
naser nasery

با استقرار گسترده نیروهای نظامی ترکیه در آنکارا پایتخت این کشور، مسدود ساختن تمامی خطوط ارتباطی به پایتخت ترکیه، کودتایی بزرگ در این کشور رقم خورد اما این کودتا چندان دوام نیاورد و پس از چندین ساعت با حضور طرفداران اردوغان در خیابان‌ها، عدم همراهی پلیس و دستگاه امنیتی این کشور با کودتاگران و عدم چراغ سبز دولت‌های خارجی شکست خورد. سرعت شکست کودتا که به واسطه مقاومت اندک کودتاگران رخ داد، این گمانه زنی را از سوی خبرنگاران مخالف دولت ترکیه در پی داشته که آنچه رخ داده، یک نمایش سیاسی بوده است.

به گزارش «تابناک»؛ بر اساس تصاویری که تاکنون منتشر شده، علاوه بر سیل سربازان به پایتخت ترکیه، تانک‌ها نیز برخی مسیرهای اصلی آنکارا را مسدود کرده‌اند و یک کودتای بزرگ را رقم زده‌اند. ارتش همزمان با مسدود کردن همه راه‌های زمینی و هوایی دسترسی به پایتخت ترکیه، عملیات خلع سلاح بخشی از پلیس ترکیه را سرعت بخشیده است. پرواز جنگنده‌های ترکیه را در ارتفاع پایین نشان می‌دهد که بیشتر برای رعب آفرینی کارکرد دارد.

نخست وزیر ترکیه هم اکنون در گفت وگو  با شبکه تلویزیونی ان تی وی  از یک شبه کودتا در ترکیه از سوی برخی عوامل ارتش سخن گفت، مردم ترکیه را به آرامش دعوت کرد و این‌گونه اقدامات را علیه دموکراسی خواند. بینالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه گفته است آن دسته‌ای که در ارتش اقدامات امشب را انجام داده‌اند "بالاترین هزینه" را خواهند پرداخت. نخست وزیر ترکیه گفت نیروهای امنیتی فراخوانده شده‌اند تا "هر آنچه که لازم است را انجام دهند".

همزمان با این موضع‌گیری‌ها، در حالی که برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از سوی نیروهای امنیتی این کشور به نقطه‌ای امن منتقل شده، سی ان ان گزارش داده اردوغان در تعطیلات بوده و هنوز خبری از او نیست. پیش تر اعلام شده بود اردوغان از کاخ ریاست جمهوری فرار کرده که صحیح نیست. او اصلا در آنکارا و استانبول نبوده است

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۵ ، ۱۲:۲۸
naser nasery

خبرگزاری تسنیم - ناآرامی در پایتخت ارمنستان/ حمله گروهی ...

www.tasnimnews.com/.../گزارش-ها-از-تلاش-برای-کودتا-در-ارمنستان-حمله-گروهی-مس...
۳۹ دقیقه پیش - برخی گزارش‌ها نیز از تلاش برای کودتا در ارمنستان خبر می دهند، شبکه‌های اجتماعی در این کشور قطع شده و تحرکات نظامی غیر عادی در این کشور مشاهده ...

تلاش برای کودتا در ارمنستان/ افراد مسلح ساختمان پلیس را ...

www.ghatreh.com/.../تلاش-برای-کودتا-ارمنستان-افراد-مسلح-ساختمان-پلیس-تصر...
۳ دقیقه پیش - در جریان حمله افراد مسلح به ساختمان پلیس ارمنستان در ایروان یک نفر کشته شد. - به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری د.
۱۴ فروردین ۱۳۹۵ ه‍.ش. - به گزارش سازمان امنیت ارمنستان، هدف اصلی این گروه کودتای مسلحانه بوده. الینا کازاریان جزییات این موضوع را شرح می دهد. وی می گوید: «گروه مذکور به ...

قاچاقچیان اسلحه در ارمنستان کودتا کردند - خبرگزاری برنا

www.bornanews.ir/بخش-سیاسی.../432689-قاچاقچیان-اسلحه-در-ارمنستان-کودتا-کرد...
۱۰ دقیقه پیش - رسانه های خبری ارمنستان از شروع کودتا در این کشور خبر دادند.
۳ دقیقه پیش - برخی گزارش‌ها نیز از تلاش برای کودتا در ارمنستان خبر می دهند، شبکه‌های اجتماعی در این کشور قطع شده و تحرکات نظامی غیر عادی در این کشور مشاهده ...

واکنش مقام‌های ایران به کودتا در ترکیه - فرارو

fararu.com/fa/news/281041/واکنش-مقام‌های-ایران-به-کودتا-در-ترکیه
۱ روز پیش - محمدجواد ظریف در توییت دوم خود درباره کودتا در ترکیه، گفت: "دفاع شجاعانه مردم ..... ترکیه، مالزی، تایلند، ارمنستان، گرجستان، دبی، هند، اندونزی.
۱۴ فروردین ۱۳۹۵ ه‍.ش. - کودتا در ترکیه /مخالفت آمریکا با کودتا / سرنگونی بالگرد توسط جنگنده ... رئیس جمهوری ارمنستان روز شنبه از کشته شدن 18 سرباز ارمنی به دست ...

غرب برای کودتای رنگی در ارمنستان دست به کار شد - کیهان

kayhan.ir/fa/news/48488/غرب-برای-کودتای-رنگی-در-ارمنستان-دست-به-کار-شد
۶ تیر ۱۳۹۴ ه‍.ش. - با افزایش اعتراضات و آشوب‌ها در ایروان، پایتخت ارمنستان رسانه‌های روسی هشدار دادند که غرب همچون اوکراین به دنبال کودتای رنگی در ارمنستان است.
۱۷ فروردین ۱۳۹۵ ه‍.ش. - فتح‌ الله گولن کیست · وضعیت اردوغان پس از کودتا در ترکیه · «کرایه ... دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه مورد اختلاف یعنی قره باغ بر ...

نسیم آنلاین | ناآرامی در پایتخت ارمنستان/حمله افراد مسلح به ...

nasimonline.ir/.../ناآرامی-در-پایتخت-ارمنستان-حمله-افراد-مسلح-به-ساختمان-پلیس
۱۰ دقیقه پیش - برخی گزارش‌ها نیز از تلاش برای کودتا در ارمنستان خبر می دهند، شبکه‌های اجتماعی در این کشور قطع شده و تحرکات نظامی غیر عادی در این کشور مشاهده ...
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۵ ، ۱۲:۲۶
naser nasery

لوسیانو پریرا با گسترش فولاد به توافق رسید

خبرگزاری فارس: لوسیانو پریرا با گسترش فولاد به توافق رسید

مهاجم فصل گذشته تیم فوتبال سپاهان با گسترش فولاد تبریز به توافق رسید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۵ ، ۱۶:۲۱
naser nasery

روحانی با صدور احکام جداگانه‌ای مجید انصاری را بعنوان معاون حقوقی رئیس جمهور، حسینعلی امیری را بعنوان معاون امور مجلس رئیس جمهور، الهام امین‌زاده را بعنوان دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی و علیرضا آوایی را به عنوان رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور منصوب کرد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۵ ، ۱۶:۲۰
naser nasery
سحرگاه دوشنبه 27 فروردین سال گذشته به دنبال کشف جسد نگهبان یک انبار بزرگ در منطقه کهریزک گروه ویژه‌ای از کارآگاهان برای این جنایت راهی محل حادثه شدند. نخستین تحقیقات نشان می‌داد جسد متعلق به علی - نگهبان شرکت - بوده که با ضربه‌های جسم سخت از پا درآمده است.
سحرگاه دوشنبه 27 فروردین سال گذشته به دنبال کشف جسد نگهبان یک انبار بزرگ در منطقه کهریزک گروه ویژه‌ای از کارآگاهان برای این جنایت راهی محل حادثه شدند. نخستین تحقیقات نشان می‌داد جسد متعلق به علی - نگهبان شرکت - بوده که با ضربه‌های جسم سخت از پا درآمده است.

به گزارش تیک، در حالی که کارآگاهان به دنبال کشف راز معمای جنایت بودند، یک روز بعد مردی از چالوس با پلیس تماس گرفت و گفت: مردی جوان یک دستگاه رایانه دستی که حاوی اطلاعات محرمانه یک شرکت در تهران است را برای فروش به مغازه ما آورده است. بدین‌ترتیب مرد جوان بلافاصله با حضور مأموران گشت پلیس دستگیر و برای تحقیق و بازجویی به دایره جنایی پلیس آگاهی منتقل شد.ابوالفضل که بشدت ترسیده بود، در نخستین بازجویی‌ها به قتل نگهبان انبار اعتراف کرد.

مرد معتاد که صبح دیروز در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محسن زالی محاکمه می‌شد، در تشریح ماجرا گفت: «29 ساله هستم و تا کلاس اول راهنمایی درس خوانده‌ام. سال‌هاست که اعتیاد دارم و به تازگی هم قرص‌های روانگردان و شیشه استفاده می‌کردم. به خاطر همین موضوع همیشه با همسرم مشاجره و درگیری داشتم.چند ماهی بود که همسرم مرا ترک کرده بود. چون از شرکتی که در آنجا کارگری می‌کردم، اخراجم کرده بودند نه پول داشتم و نه کار، به همین خاطر تصمیم به سرقت گرفتم.»

وی افزود: شب حادثه فکر کردم که از مدیر شرکت بخواهم دوباره به من فرصتی دهد که به سر کارم برگردم. قبل از رفتن به شرکت «شیشه» مصرف کردم. نزدیک شرکت شدم و از بالای دیوار می‌خواستم بالا بروم که علمک لوله گاز جدا شد و نگهبان بیرون آمد. از آنجا که مرا می‌شناخت، با هم وارد اتاقک او شدیم. همان موقع گفت با مدیر شرکت صحبت می‌کند تا مرا به کار سابق برگرداند. سپس با هم شام خوردیم. اما من که حسابی خسته و کلافه بودم، وقتی علی خوابید، با یک لوله فلزی آب ضربه‌ای به سرش زدم. ضربه دوم را که زدم بیهوش شد. بعد از آن دست‌ها و پاهایش را با طناب بستم. سپس کلیدهایش را برداشتم و به سراغ گاوصندوق رفتم اما موفق نشدم درش را باز کنم. در همین حال دوربین‌های مداربسته را دیدم و بلافاصله همه را از جا درآوردم و داخل یک چاه انداختم. سپس دو دستگاه رایانه دستی را دزدیدم و به سرعت با آژانس تماس گرفتم و به سمت میدان آزادی رفتم. از آنجا هم به طرف چالوس حرکت کردم. از آنجا که پولی نداشتم، رایانه‌ها را برای فروش به یک مغازه بردم که چند دقیقه بعد گشت کلانتری دستگیرم کرد. حالا هم از کارم پشیمانم و هر مجازاتی که دادگاه برایم درنظر بگیرد، راضی هستم.
پس از شنیدن اظهارات مرد شیشه‌ای، اولیای دم از دادگاه برای او تقاضای قصاص کردند.بدین‌ترتیب با توجه به مستندات پرونده و اظهارات متهم، حکم وی که قصاص خواهد بود، زودی صادر خواهد شد.

 *ایران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۵ ، ۱۶:۱۷
naser nasery
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه «کتامین» ماده مخدر جدیدی نیست و مصرف آن شیوع بالایی ندارد، گفت: کماکان پرمصرف‌ترین مواد مصرفی در کشور هروئین و تریاک هستند.
پرویز افشار در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتشار برخی اخبار پیرامون شیوع مصرف مخدر جدید کتامین در میان نوجوانان اظهار کرد:‌ کتامین مخدر جدیدی نیست، در کشورهای  دیگر دنیا هم وجود دارد.

به گزارش تیک، وی افزود: در کشور ما مصرف کتامین شیوع بالایی ندارد و ممکن است مواردی جزئی دیده شود اما همانطور که گفته شد شایع نیست.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در ایران کماکان پرمصرف ترین مواد مصرفی، همان مواد مخدر سنتی هروئین و تریاک هستند گفت: گرچه با تغییر الگوی مصرف به سمت آمفتامین و محرک‌های جدید مواجه بودیم،  خوشبختانه اعلام می‌کنم که از گروه ان پی اس ها غیر از آمفتامین‌ها مواد جدیدی به صورت تجاری مشاهده نشده است.

افشار افزود: کتامین در اتاق عمل و برای بیهوشی استفاده می‌شود و بیشتر کاربرد طبی دارد، اما می‌تواند مورد سوء مصرف قرار بگیرد که در این صورت اعتیادآور است و تغییرات روانگردانی برای فرد در بر دارد.
منبع: ایسنا
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۵ ، ۱۶:۱۵
naser nasery